Doar 3% dintre utilizatorii de servicii bancare din mediul urban au foarte multă încredere în bănci, în general, în timp ce 41% au multă încredere, 40% puțină, iar 13% foarte puțină încredere, conform rezultatelor cercetării Programul Național de Evaluare a Serviciilor Instituțiilor Bancare din România – National Banking Index 2011, primul program integrat de evaluare a percepției pietei bancare derulat în România, realizat de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES.
Derulat în luna ianuarie 2011, studiu relevă că 65% dintre romanii care utilizeaza servicii bancare au un cont curent (inclusiv card de salariu), 35% au un card de credit, 22% au un cont de economii, in timp ce 16% au luat un credit pentru nevoi personale.
O treime din respondenti folosesc bancomatul saptamanal, o cincime ocazional, in timp ce o alta treime foloseste bancomatul o data pe luna. Restul respondentilor il folosesc mai rar (6%) sau deloc (15%). Un alt aspect interesant este că 47% dintre romani nu folosesc niciodata cardul pentru a face plati la comercianti, iar 33% il folosesc in acest scop ocazional; 15%, in schimb, il folosesc de cele mai multe ori pentru plata cumparaturilor, iar 5% declara ca il folosesc de fiecare data.
De asemenea, 31% dintre cei care au raspuns la sondaj sunt de acord cu afirmatia ca dobanda pe care o practica bancile este corecta. De asemenea, 32% au raspuns ca sunt partial de acord cu aceasta afirmatie. In cadrul studiului nu se precizeaza insa daca este vorba despre dobanda la credite sau dobanda la depozite.
Serviciile bancare on-line sunt accesate in prezent de doar 17% dintre utilizatorii serviciilor bancare. Conform studiului, procesul de alegere a bancii de catre o persoana este determinat, mai degraba, de factori perceptuali de tipul: incredere sau amabilitate si într-o proporție mai scazuta de oferta efect