Principalii jucători de pe piaţa petrolieră românească, Petrom şi Rompetrol, au abordat strategii diferite în anul crizei, când consumul de carburanţi a fost în declin. În timp ce Petrom a atras şoferii cu preţuri mai mici, Rompetrol a mizat pe marii clienţi şi pe creşterea calităţii carburanţilor.
Scăderea puterii de cumpărare a populaţiei şi reculul înregistrat pe partea industrială, mai ales în segmente precum cel auto şi al transporturilor, au determinat scăderi importante pe piaţa petrolieră din România în anul crizei.
Cele mai importante reduceri ale consumului de carburanţi s-au consemnat în primele şase luni ale anului, când reculul a depăşit 10%, însă, în ultimele luni, piaţa şi-a mai revenit, urmând să înregistreze, la nivelul întregului an, o scădere de circa 5%.
Piaţa de retail, uşor mai mică
Cum s-au poziţionat pe această piaţă primii doi jucători, Petrom şi Rompetrol, în lupta cu scăderea consumului? „Conform estimărilor companiei, în primele nouă luni ale anului, piaţa de retail din România s-a situat la un nivel asemănător cu cel de anul trecut, cu o uşoară scădere de 0,5%", au declarat, pentru „Adevărul", reprezentanţii Petrom.
Compania a mizat în continuare pe preţuri mici, focalizându-şi vânzările către şoferii individuali, iar, la finele primelor nouă luni ale anului, înregistra un avans de 19% în cazul vânzărilor de retail, comparativ cu perioada similară din 2008, de la o creştere de 22% în primul semestru din acest an.
„Această creştere a fost susţinută de modernizarea reţelei şi de investiţiile derulate de Petrom în reţeaua de benzinării, care se ridică la 200 de milioane de euro între anii 2006 şi 2008", au mai spus oficialii Petrom.
Totodată, pe piaţa vânzărilor comerciale de carburanţi, care a avut o scădere de 18% în primele nouă luni, Petrom se poziţionează cu un recul de 11%. Pe de altă parte, str