Una dintre cele mai vechi locomotive cu abur care au fost construite în România a fost expusă, astăzi, la intrarea în Muzeul Locomotivelor din Dej.
Muzeul Locomotivelor din Dej este singurul de acest gen din Transilvania şi numără, la ora actuală, 16 exponate, toate recondiţionate şi funcţionale. Muzeul a fost deschis în anul 1992, la iniţiativa unor angajaţi de la Depoul de Locomotive CFR Marfă din Dej. „Asta nu a fost în niciun caz o obligaţie de serviciu. Aici este vorba de pasiune. A mea şi a colegilor mei. Eu, de pildă, de mic am alergat după locomotive", a explicat Florin Nan, operator control ultrasonic şi, în acelaşi timp, custodele ineditului muzeu.
VEZI AICI MAI MULTE IMAGINI DE LA INEDITUL MUZEU
Muzeul a fost inaugurat în curtea Depoului Dej, în anul 1992. Exponatele, susţine Florin Nan, sunt foarte valoroase, valoarea acestora ajungând chiar şi la sute de mii de euro. „Turiştii străini sunt foarte interesaţi şi pasionaţi de locomotivele vechi, cu abur. Era păcat de acestea, le-am adus aici din toate colţurile ţării, le-am recondiţionat şi le-am expus în curte", a adăugat Nan.
Printre „vedetele" muzeului se numără şi o locomotivă de război germană Skoda, fabricată în 1945, una pentru ecartament îngust, precum şi o locomotivă Diesel electrică unicat, fabricată în Elveţia, care a fost, în anul 1938, cea mai puternică din Europa, cu 4.400 cai putere.
Locomotivă de film
O altă locomotivă a fost dusă în Capitală în 1997, în timpul filmărilor pentru „Trenul vieţii", în regia lui Radu Mihăileanu. „Am fost detaşat trei luni la Bucureşti, cu tot cu locomotivă, pe timpul filmărilor. Are un fluier special, confecţionat dintr-un proiectil de tun", a povestit Florin Nan. De altfel, cu această locomotivă a călătorit şi Traian Băsescu, pe atunci ministru al Transporturilor, la inaugurarea liniei