Preşedintele Traian Băsescu a mers săptămâna aceasta pe şantierul autostrăzii Nădlac-Arad, unde lucrările sunt blocate din cauza rezilierii contractelor de construcţie Statistica a anunţat ieri că lucrările inginereşti, adică de infrastructură, au scăzut cu 10,5% în primul semestru. Liviu Stoleru, Cemacon: „Nimeni nu face nimic. Lucrările pe infrastructură sunt blocate şi generează alte blocaje“.
Actualul ministru pentru proiecte de infrastructură Dan Şova şi fostul ministru al transporturilor Relu Fenechiu au asistat în primul semestru la o scădere cu 10,5% a lucrărilor de construcţii inginereşti, de drumuri, căi ferate, poduri, aeroporturi sau metrou, determinată de incapacitatatea statului de a aloca şi de a cheltui bani pentru proiecte.
De altfel, şi cheltuielile de capital, adică investiţiile făcute de stat, au scăzut cu circa 9,8% în primul semestru, la 7,1 miliarde de lei (1,6 mld. euro).
În ciuda faptului că vremea a fost mai bună în prima parte a anului comparativ cu 2012, iar în lunile aprilie, mai şi iunie constructorii ar fi trebuit să lucreze la foc continuu la proiectele de infrastructură, fiind sezon, reducerea semnificativă a investiţiilor statului şi blocarea fondurilor europene au dat peste cap sectorul construcţiilor.
„(Guvernanţii – n.red.) se află într-o stare în care nimeni nu face nimic. În prezent sunt blocate lucrările pe infrastructură, care la rândul lor generează alte blocaje“, spune şi Liviu Stoleru, directorul general al producătorului de cărămizi Cemacon, cu afaceri de 7,7 milioane de euro anul trecut.
Dacă Şova are în subordine drumurile naţionale şi autostrăzile, la Fenechiu s-au aflat în primele şase luni ale acestui an căile ferate, aeroporturile, metroul şi transporturile navale. „Din punctul de vedere al lucrărilor făcute pe infrastructura feroviară, s-a înregistrat o creştere faţă