Numărul de copii distribuiţi la un învăţător din Uniunea Europeană varia între 10 şi 20, în anul 2009, iar media europeană a copiilor între 4 şi 7 ani care mergeau la grădiniţă era de 92%, potrivit unui studiu dat publicităţii de Eurostat.
Cel mai mic număr de copii alocaţi unui învăţător se înregistra în Malta, Lituania, Danemarca şi Polonia, cu 10 copii pentru fiecare cadru din învăţământul primar.
La polul opus se aflau Franţa şi Marea Britanie, cu aproape 20 de copii la un învăţător.
În Malta s-a produs o scădere bruscă, de la 19 copii per învăţător, în 2000, la numai 9 copii, în 2009. La fel în Lituania (de la 17 copii, în 2000, la 10, Letonia (de la 18 la 11) şi Irlanda.
Eurostat atrage atenţia că micşorarea numărului de copii ce revine unui înseamnă că aceşti dascăli alocă mai mult timp copiilor.
Raportul nu spune dacă acest raport nou este rezultatul unor politici naţionale sau este vorba de inerţia sistemului: a scăzut natalitatea, dar nu s-au operat concedieri. Faptul că şcolarii nu beneficiază de mai mult timp din partea învăţătorilor sugerează că este vorba, mai degrabă, despre a doua variantă.
Învăţătorul european: femeie, în jur de 50 de ani
În 2009, 86% din învăţătorii din Uniune erau femei. În Ungaria, cehia, Slovenia şi Lituania, proporţia femeilor depăşea 95%. Doar în Danemarca (69%), Spania şi Luxemburg (74%), procentul femeilor în totalul învăţătorilor era mai mic de trei pătrimi.
Aproape 30% din învăţătorii din Europa aveau peste 50 de ani. Cei mai mulţi învăţători cu vârste peste 50 de ani erau în Germania, (49%), Suedia (48%) şi Italia (45%).
Procentul preşcolarior (copii între 4 şi 7 ani) cuprinşi într-o formă de educaţie (grădiniţă) era în 2009 de 92%. În 11 state UE, procentul depăşea 95%.
România este una dintre ţările cu evoluţie pozitivă, unde