Corporaţia "Mechel OAO" dezvoltă, printre altele, un proiect de 2,86 miliarde dolari, care presupune exploatarea zăcământului de cărbune cocsificabil din Elga şi construcţia căii ferate care va lega acest zăcământ cu Magistrala Baikalo-Amurskaia, din Rusia. Acest proiect este unul strategic, prioritar pentru "Mechel", fiind unul dintre cele mai mari programe implementate în Rusia de o companie privată.
Proiectul minier situat în partea de sud-est a regiunii Iakuţia din Rusia (una din zonele ruseşti cu cele mai mari probleme din punct de vedere al legăturilor de transport, aici fiind şi polul frigului în Rusia) este amintit şi în hotărârea Consiliului de Administraţie al "Mechel OAO" care a avut loc în data de 21 septembrie 2012, în cadrul căreia, printre altele, a fost adoptată decizia de vânzare a unor active deţinute de Grup.
O parte dintre acestea sunt uzinele care aparţin Diviziei Metalurgice Est Europene a corporaţiei (uzinele româneşti "Mechel" se numără printre ele), ce urmează să fie vândute în conformiate cu strategia de dezvoltare a Grupului, planul concentrându-se, printre altele, pe unele domenii prioritare cum ar fi mineritul, potrivit unui comunicat de presă transmis de "Mechel" la finalul lunii septembrie.
Anunţul mai precizează: "Pentru a accelera punerea în aplicare a proiectului prioritar pe divizia minieră - dezvoltarea depozitului de cărbune < Elga > - Consiliul de Administraţie a recomandat, de asemenea, evaluarea posibilităţii cesionării unui pachet minoritar de acţiuni din cadrul < Mechel Mining OAO > către un partener strategic (fără ca pachetul de acţiuni să depăşească 25% din capital)".
Înconjurat de lanţuri muntoase, zăcământul a primit denumirea după râul Elga. Pe lângă exploatarea minieră, "Mechel" a construit o cale ferată care uneşte zăcământul "Elga" de staţia Ulak a magistralei Baikalo-Amurskaia. Pe parcursul