„Adevărul“ vă prezintă prerogativele şefilor de stat din şase republici europene, în contextul în care noul proiect al Constituţiei din România reduce din atributele preşedintelui
Parlamentarii din Comisia de revizuire a Constituţiei, condusă de Crin Antonescu, au tăiat drastic din atribuţiile viitorului şef de stat. Conform noii Legi Fundamentale, preşedintele a rămas cu un mandat de patru ani, nu mai are dreptul de a numi ce premier doreşte şi nici să participe la toate întrunirile externe. Ce rol are preşedintele în alte sisteme republicane? Cât de largă este plaja prerogativelor prezidenţiale în alte state europene?
FRANŢA, PREŞEDINTE-JUCĂTOR
Franţa este o republică semiprezidenţială unde, spre deosebire de alte state europene, preşedintele are puteri sporite. Chiar dacă premierul şi Parlamentul sunt responsabile cu cea mai mare parte a afacerilor interne, preşedintele se bucură de o influenţă şi o autoritate semnificative, în special în domenii precum securitate naţională şi politică externă. Preşedintele alege premierul, însă nu-l poate demite. Doar Adunarea Naţională, Camera inferioară a Parlamentului, are puterea de a face asta, aşa că preşedintele numeşte un politician care are majoritate în această cameră.
Printre atribuţiile preşedintelui se numără promulgarea de legi, cu drept de veto limitat. Preşedintele poate cel mult să trimită încă o dată proiectul de lege în Parlament, însă doar o dată pentru fiecare proiect.
Preşedintele poate dizolva Adunarea Naţională şi poate cere organizarea de referendumuri, însă numai cu acordul premierului sau al Parlamentului. Preşedintele numeşte majoritatea oficialilor francezi, dar doar cu acordul Guvernului, şi are dreptul de a numi trei dintre cei 11 judecători în Consiliul Constituţional, Curtea Constituţională a Franţei. Din mai 2012, preşedinte al Franţei este socialistul François Holla