Dupa o perioada de extindere puternica, in care retelele de farmacii se bateau cu bancile pe inchirierea spatiilor centrale, in ultima perioada se vorbeste despre mutari si inchideri de unitati.
Planurile anilor trecuti sunt in prezent date peste cap, iar o strategie coerenta pare sa se poata creiona doar in a doua jumatate a anului, cand vor intra in vigoare noile reglementari in domeniul farmaceutic cu privire la preturi si marje.
„In mod cert strategia va fi una de reconfigurare si consolidare a businessului existent, ceea ce presupune si mutari si inchideri, dar de ce nu si deschideri de farmacii noi. O mutare este in proportie de 90% de fapt o deschidere a unei noi farmacii. Procesul acesta pentru jucatorii mari a inceput de ceva vreme si el va continua probabil pe parcursul acestui an. Impresia mea este insa ca multi dintre operatori se concentreaza mai mult pe cost cutting (renegocieri chirii, disponibilizari de personal), lucru de inteles, si prea putin pe proiecte de dezvoltare a businessului si de regandire a portofoliului in functie de noile tendinte ale pietei. Pentru cine are resursele necesare acesta ar trebui sa fie un context de speculat pentru extindere", a spus Dragos Dinu, partener al Link Resource, firma de consultanta specializata in industria farmaceutica.
Unii au stopat extinderea, altii merg inainte insa isi adapteaza strategia pe parcurs, in timp ce altii mizeaza mai mult pe relocari.
„Pentru anul 2009 nu avem in plan deschiderea de noi farmacii", spune Razvan Nidelea, director national de vanzari al farmaciilor Dona.
Dona opereaza 135 de unitati, comparativ cu 94 de locatii deschise la inceputul anului 2008. Reteaua a avut anul trecut afaceri de 96 mil. euro, in crestere cu 38 mil. euro in 2007. Pentru 2009, Dona mizeaza pe o cifra de afaceri de 110 mil. euro.
Pe de alta parte, una dintre retelele ca