Vreme de aproape doua decenii, timisoreanul Ioan Holender a fost unul dintre cei mai influenti oameni din Viena. Fiind echivalentul lui Ion Tiriac in lumea muzicii clasice, Holender a legat o prietenie stransa cu Placido Domingo, a castigat admiratia lui Luciano Pavarotti si a detinut directoratul Operei din Viena vreme de doua decenii. Astazi este directorul Festivalului Enescu si, fara numele lui, Bucurestiul nu ar fi stralucit atat de puternic in lumea muzicii clasice. Holender a ajuns in acel moment al vietii in care poate spune orice despre oricine. Fara teama. Poate spune ce crede despre Iliescu, Basescu sau Oprescu. Poate spune "Nu" orchestrei de la Scala din Milano. Isi permite sa afirme lucruri periculoase despre legionari si comunisti, desi stie ca va fi injurat din cauza asta. Si, desi a ajuns puternic si admirat, Ioan Holender a ravnit toata viata sa joace un alt rol.
Vlad Mixich: In urma cu 8 ani spuneati intr-un interviu pentru TVR1: “Nu stiu cine isi va mai scoate palaria atat de adanc cand nu voi mai fi in postul meu de director la Opera. Importanta mea este direct dependenta de acest post.” Acum puteti aprecia daca v-ati inselat atunci, sau nu. Cat de mult il face pe om functia?
Ioan Holender: Mult, mult. Multe s-au schimbat de atunci din punctul asta de vedere. E adevarat ce am spus Cu Traian Basescu am avut contact la ultimul Festival, cand i-am spus “Domnule Presedinte, va rog veniti la deschidere la Oedip”.
Ioan Holender acum 8 ani dar e adevarat si faptul ca nu m-am asteptat la atatea oferte de activitate in afara Institutiei pe care am parasit-o. Da. Nu mai sunt asa de cautat, salutat, inconjurat, iubit. Cand ma duc la Institut, foarte rar, simt o nesiguranta, nu prea stiu ei cum sa se poarte cu mine. E altceva. Daca n-ai functia ramane doar omul, cu ce a facut din aceasta functie, cu ce a realizat. Din