Compunere despre dificultatea mersului pe bicicletă în Delta Dunării, pe baza unui text la prima vedere, şi probleme de matematică cu aria unei pardoseli sau capacitatea unei fântâni, nu cu date abstracte. Sursa: Răzvan Vălcăneanțu
Aşa arată modelele de subiecte la evaluarea naţională (care a luat locul tezelor cu subiect unic), postate pe site-ul subiecte2010.edu.ro. Cu alte cuvinte, adio comentarii lungi şi învăţate pe de rost, adio exerciţii a căror rezolvare nu ştiai la ce foloseşte.
Potrivit Ministerului Educaţiei, testarea va începe pe 4 mai 2010, cu proba la limba şi literatura română, va continua pe 6 mai, cu cea la limba maternă, urmând ca pe 12 mai să se desfăşoare ultima probă, la matematică. „Ne propunem o abordare treptată în ceea ce priveşte evaluarea internaţională. Dificultatea subiectelor e de nivel mediu, copiii n-au de ce să se teamă”, a explicat secretarul de stat Oana Badea.
Cât te costă să pui gresie în casă?
Astfel, subiectele la limba română conţin exerciţii pe baza unui text literar şi a unui text neliterar.
Într-unul dintre modele, spre exemplu, li se cere elevilor să facă rezumatul unui fragment din „Broasca cea fermecată”, text cules de Petre Ispirescu şi, apoi, să redacteze o compunere în care să relateze o întâmplare petrecută în timpul unei vizite la grădina zoologică. O altă cerinţă sună astfel:
„Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să-ţi exprimi opinia despre dificultăţile călătoriei cu bicicleta prin Delta Dunării, pe baza fragmentului citat (un articol despre cicloturism din revista «Terra Magazin»)”.
La matematică, problemele şi exerciţiile sunt aduse în practică prin exemple din viaţa reală. „Am vrut să dăm o abordare practică problemelor de matematică, pentru ca elevii să se raporteze la ce cunosc deja din jurul lor”, a completa