Traducerea romaneasca a titlului lui "Slumdog Millionaire", "Vagabondul milionar", nu face decat sa intareasca ceea ce e evident pentru toata lumea. Filmul lui Danny Boyle readuce in actualitate cinematografia indiana si un tip de erou - intruchipat odinioara de Raj Kapoor. Reteta americana si cea indiana, imbinate si parafate de un regizor britanic dau un film emblematic pentru ziua de azi. Nu neaparat datorita unicitatii - filmul nu e o capodopera - cat faptului ca pica exact la timp.
Inspirat dintr-un roman devenit intre timp bestseller (scris de Vikas Swarup, a intrat in 10 martie si in librariile romanesti), "Vagabondul milionar" introduce inca din titlu, intr-o realitate amenintata de criza economica, un fals oximoron. Nu e nicio contradictie aici: poti fi bogat chiar daca nu ai niciun ban.
Bogatia lui Jamal, contabilizata si pastrata in cutele mintii sale, sunt momentele petrecute alaturi de Latika, fata pe care o iubeste de mic. Catre Latika il duc toate drumurile pe care le face. Iubirea pentru Latika il ajuta sa se elibereze, sa fuga de sub autoritatea gangsterilor, sa o caute, sa o gaseasca, sa incerce s-o elibereze.
Toate aceste lectii capatate de mic ii dau lui Jamal o experienta de viata care rivalizeaza cu stiinta cartilor. Daca da toate raspunsurile corecte la emisiunea "Vrei sa fii miliardar?", asta nu se intampla pentru ca a stat prin scoli sau biblioteci, ci pentru ca viata traita i-a oferit toate raspunsurile de care are nevoie.
Totusi, Jamal refuza sa se inraiasca si sa devina asemenea celor cu care are de-a face. Prin faptul ca ramane eminamente bun, desi e tradat pana si de propriul frate, se deosebeste de eroul american care, probabil, ar fi ridicat pumnul in slujba adevarului sau si n-ar fi adoptat nicidecum strategia nonviolentei invatate de la Mahatma Gandhi.
Meritul filmului - care pl