Documente:
Studiul Initiative despre piata mondiala publicitatii
(27.10.2005) MHT
Piata publicitatii inregistreaza in ultimii ani o crestere continua. Pentru 2005, cresterea totala a acestui domeniu este prognozata undeva in jurul valorii de 6%, ceva mai putin fata de anul "de gratie" 2004, cand dezvoltarea a fost de aproximativ 8%.
La nivelul anului 2005, sumele cheltuite pe plan mondial insumeaza peste 360 de miliarde de dolari, si evident o pondere majora in obtinerea acestei sume il detine China, care in mai putin de 5 ani a ajuns sa concureze Japonia (locul 2) in ceea ce priveste investitiile in advertising.
Vedeta incontestabila in randul mediilor de propagare al reclamelor il constituie si anul acesta Internetul, cu o crestere de 20,4%, pe locul doi aflandu-se publicitatea din cadrul cinematografelor, cu 8,2%, urmand publicitatea TV, cu o crestere de 6,8%.
In ciuda suveranitatii indiscutabile a publicitatii tv, web-ul a atras 17 miliarde de dolari din advertising numai anul acesta, previziunile pentru urmatorii cinci ani fiind foarte optimiste.
Piata din Romania, ultimul loc din zona
Chiar daca dezvoltarea pietei din Romania a depasit media mondiala, tara noastra se situeaza pe unul din ultimele locuri din Europa in privinta sumelor cheltuite cu publicitatea. Un exemplu elocvent il constituie diferenta fata de Ungaria.
In timp ce la vecinii din vest sumele pe cap de locuitor cheltuite in acest domeniu se ridica la 40 de dolari anual, in Romania, tara cu un numar dublu de locuitori, suma este de doar de sase dolari. Explicatia gasita de Lucian Georgescu, managing director la GAV Balkansky, tine de apartenenta Ungariei la UE sau de deschiderea mai mare pe care au avut-o in perioada comunista.
"Nu in ultimul rind, lobby extern in adevaratul sens al cuvint