România are în prezent posibilitatea de a opta între achiziţionarea de avioane F-16 în uz, din dotarea forţelor aeriene olandeze şi portugheze, sau achiziţionarea de avioane F-16 noi, care însă sunt prea scumpe, a declarat joi vicepreşedintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, George Scutaru.
“România are de optat între soluţia avioanelor în uz F-16, aflate în prezent in dotarea forţelor aeriene olandeze şi portugheze şi care pot fi disponibilizate pentru ţări interesate, sau între avioane noi F-16, dar ale căror costuri depăşesc actualele posibilităţi financiare ale Guvernului”, a declarat George Scutaru, citat de Mediafax. Deputatul PNL a precizat că CSAT trebuie să dea în şedinţa de joi “un răspuns clar privind cel mai important subiect de pe agenda Armatei României”, respectiv dotarea cu avionul multirol.
Dacă CSAT evită în şedinţa de joi să ia o decizie, “există riscul ca, din cauza agendei electorale, acest subiect să fie amânat în 2013, fapt ce va avea grave consecinţe asupra securităţii naţionale”, consideră George Scutaru.
“În următorii doi ani, actualele avioane MiG-21 Lancer îşi vor epuiza resursa de zbor, iar la graniţa de răsărit a NATO va apărea o zonă lipsită de protecţie aeriană”, a spus Scutaru, menţionând că, în acest caz, România va fi obligată să ceară, precum Albania sau Ţările Baltice, ca alte state NATO să execute, prin rotaţie, misiuni de poliţie aeriană în spaţiul românesc.
El a spus că acest lucru ar pune România într-o situaţie “absolut umilitoare, iar multe dintre beneficiile de imagine câştigate de Armata României, inclusiv cu preţul militarilor căzuţi în Irak şi Afganistan, vor fi anulate de lipsa de decizie a preşedintelui Băsescu, a Guvernului şi CSAT“.
În acest context, Scutaru a reamintit că există o decizie CSAT din 2009, avizată de Comisiile de Apărare din Parlament, privind dotarea etapizată