La Bruxelles, premierul Ponta a lăsat impresia că va respecta decizia Curţii Constituţionale şi că referendumul va fi validat doar dacă se prezintă la urne peste 9 milioane de alegători. În ţară, juriştii USL căutau însă cu înfrigurare portiţe. O astfel de portiţă apare tocmai în motivarea deciziei CCR.
Judecătorii Curţii nu spun nimic, în motivarea deciziei lor, cu privire la soarta Ordonanţei de Urgenţă nr. 41/2012, care a preluat din textul găsit neconstituţional şi este în vigoare, dar vorbesc de nevoia ca toate tipurile de referendum să aibă aceeaşi condiţie de validare. Adică, să nu existe o regulă pentru referendumul de demitere a preşedintelui şi alte reguli pentru celelalte tipuri de referendum - pe probleme de interes naţional, de revizuire a Constituţiei şi, respectiv, local. Se pune, în acest caz, întrebarea: dacă USL ar uniformiza sau chiar elimina total condiţia de validare a unui referendum, indiferent de felul lui, s-ar rezolva problema de constituţionalitate şi ar avea cale liberă spre demiterea lui Băsescu?
De altfel, anticipând parcă portiţa oferită de motivarea CCR, juriştii USL au invocat încă din cursul zilei această variantă, făcând referire la un document din 2006 al Comisiei de la Veneţia, care recomanda ca la referendum, indiferent de tipul lui, să nu se impună un prag minim de prezenţă la vot. „Mă întreb dacă acest document aprobat de un organism european pe care Curtea l-a luat aproape întotdeauna în considerare a fost luat şi acum în considerare de către Curte", se întreba retoric vicepreşedintele PNL, Mihai Voicu.
Dezinformările de la Bruxelles
După cum arăta înainte de plecarea la Bruxelles, principalul scop al premierului Victor Ponta ar fi fost să oprească „dezinformarea grosolană şi îngrozitoare cu suspendarea lui Băsescu". Cum a făcut acest lucru? Cu alte dezinformări şi chiar minciuni.
Începâ