Cel mai ameninţat sector moldovenesc este cel al transporturilor locale, deoarece şoferii de troleibuz sunt remuneraţi mai mult decât dublu dacă aleg Rusia.
Administraţia Moscovei îi îmbie pe moldoveni cu 400 de posturi de şoferi de troleibuz, plătite cu salarii de până la 16.000 de lei, astfel încât mulţi angajaţi ai Regiei de Transport Electric din Chişinău (RTEC) îşi pun speranţele în visul moscovit.
Directorul adjunct al RTEC, Ştefan Puiu, este îngrijorat că ar putea rămâne astfel fără jumătate dintre şoferi. „Cu regret, noi nu putem să le plătim salarii ca la Moscova. Avem acum 800 de şoferi, care fac cu schimbul, pe cele circa 30 de rute din oraş", spune Puiu. Funcţionarul susţine că în ultimii ani salariile au crescut până la 5.000-6.000 de lei şi speră că asta îi va face pe şoferi să renunţe la ideea de a pleca la Moscova.
Ruta 5, cu escală
la Moscova
Chişinăuianca Veronica Lazu lucrează ca şofer pe troleibuz de când se ştie. În anul 2000 nu a mai făcut faţă cheltuielilor şi necazurilor şi a luat calea străinătăţii. Cea mai bună ofertă a venit de la Moscova: tot şofer de troleibuz, dar plătită de patru ori mai mult decât în Moldova.
„Am muncit acolo vreo patru-cinci ani şi a fost foarte bine", mărturiseşte femeia, fără să se oprească din condus. Ţine bine volanul şi nu-şi dezlipeşte ochii de pe parbriz. Opreşte maşina doar când ştie ea că e staţie. Se asigură că a urcat şi coborât toată lumea, apoi calcă apăsat pedala şi pleacă.
Cu nostalgie, însă, îşi permite să-şi amintească vremurile bune de la Moscova. Acum o duce la fel de rău ca înainte şi chiar se gândeşte să se întoarcă în capitala Rusiei ca să-şi poată creşte fiul.
„Îmi este greu. Trăiesc la gazdă şi mai am şi credit de la bancă, pe care trebuie să-l achit. Salariul de şoferiţă nu este suficient şi mă descurc greu. Mai am şi un copil de 13 ani pe c