Meseria, brăţară de aur - o zicală care nu prea mai are valoare în economia noastră de piaţă. Designerii români sunt talentaţi, dar nu creează colecţii de serie, pentru care să se înghesuie la cabina de proba românii. Deci, piaţa le rămâne brandurilor străine. Nici meseriaşii pielari, din vestul ţării, recunoscuţi pentru minunăţiile pe care le confecţionează, nu reuşesc - măcar să-şi deschidă un magazin la Bucureşti - în schimb sunt celebri în Italia, pentru că lucreaza excelent, la preţuri derizorii.
De ce nu-si dezvolta doamna Iuliana Donoiu, directorea fabricii de confectii Romanita din Caracal, propria linie de confectii - ca sa vanda un produs mai valoros decat forta de munca bruta? Ca nu poate. "Cheltuielile cu promovarea, cu cercetarea stiintifico-tehnica sunt foarte mari. Nu poti sa te limitezi la sume foarte mici, facem 3 bluze si ne ducem intr-un bazar sa le vindem, nu asta e, ganditi-va, pe zi facem aproape 20 de mii de produse, numai sa le numeri, dar sa si le concepi?! Ca sa vinzi 20 de mii de produse trebuie sa fie exact ce vrea piata, exact unde vrea piata, noi nu putem sa facem asta."
Profit mai mare face fabrica din imobiliare! Adica a modernizat halele goale si le-a inchiriat - unor japonezi, care fac sisteme de cabluri pentru fabrica de masini de la Craiova. La inaugurare a fost insusi premierul Romaniei. Doamna se uita cu jind la chiriasi si spune ca ar merita si ea ceva atentie sau facilitati fiscale! N-are nicio sansa. Japonezii au investit in Romania peste 80 de milioane de euro si pot oricand sa plece in Bulgaria daca nu le convine la noi. Asadar ne bucuram ca folosesc si ei ce avem noi mai bun: mana de lucru ieftina si ingrijorata pentru ziua de maine!
O cunoastem pe Venera Arapu. Inca din 97, cand si-a prezentat propria colectie la Saptamana Modei de la Paris - la concurenta cu Yves Saint Laurent, Christian Lacroix. E pri