Ministerul Comunicaţiilor a finalizat, recent, o strategie în urma aplicării căreia orice român îşi va putea permite accesul la telefonia fixă sau mobilă până în 2012. Noua strategie prevede renunţarea la instalarea de telecentre în localităţile fără sau cu acces redus la reţelele publice de telefonie şi urmăreşte reducerea decalajului tehnologic între rural şi urban, în condiţiile în care doar jumătate din gospodăriile din România beneficiază de acces la reţeaua publică de telefonie la un punct fix, însă 60% dintre aceste gospodării se află în mediul urban.
Strategia ministerului promite un serviciu universal, acesta fiind un concept reprezentând dreptul utilizatorilor finali de a beneficia de furnizarea unui set minim de servicii, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografică a utilizatorului şi la tarife accesibile.
Strategia a fost realizată într-un context în care cei de la oraşe beneficiază de o mai mare diversitate a ofertei de servicii faţă de utilizatorii din mediul rural, care se confruntă fie cu problema posibilităţii limitate de alegere, având la dispoziţie un singur furnizor sau un număr restrâns de furnizori pentru majoritatea serviciilor, fie cu problema lipsei accesului la mijloacele de comunicaţii, în situaţia în care se află în afara ariei de acoperire a reţelelor de comunicaţii electronice.
Prin această nouă strategie se va miza pe dezvoltarea de infrastructură şi se va renunţa la soluţia telecentrelor. Aceasta s-a derulat în perioada 2004 - 2008, timp în care arbitrul telecom (în prezent denumit ANCOM) a organizat şapte licitaţii pentru instalarea de telecentre în 633 de localităţi din mediul rural fără acces sau cu acces redus la reţelele publice de telefonie, şapte operatori fiind desemnaţi furnizori de serviciu universal, având obligaţia de a oferi locuitorilor servicii de telefonie, fax şi acces la int