Povestea craiovenilor care lucrează la Ford: 3.600 de familii vrăjite de mirajul venirii americanilor
Ford aparţine comunităţii şi tot ce se întâmplă în uzina auto craioveană este de interes pentru întreaga regiune. Cu greu răzbat informaţii oficiale de dincolo de gardul „fortăreţei“, aşa cum au numit-o chiar angajaţii. De aceea este important cum muncesc şi cum trăiesc cei 3.600 de craioveni angajaţi la compania multinaţională, care a venit acum trei ani şi jumătate în Bănie. Am stat de vorbă cu câţiva oameni care lucrează de zeci de ani în fabrica auto craioveană, dar care, din motive lesne de înţeles, vor să-şi păstreze anonimatul. Ei au povestit că majoritatea celor din fabrică au trecut de prima tinereţe şi au muncit în industria auto atât pe vremea Oltcit, cât şi pe vremea coreenilor de la Daewoo, iar acum, la americani. „Cei mai mulţi dintre noi suntem întreţinători de familii. Media de vârstă este de peste 40 de ani în fabrică, pentru că nu s-au mai făcut angajări din 2006, de pe vremea Daewoo. Poate vor mai veni tineri când vor începe angajările la Ford“, a arătat Vali, un muncitor în uzină. Care este starea de spirit a muncitorilor, care sunt aşteptările lor, ce au făcut şefii pentru ei, cum este să lucrezi pe banda de producţie, cum e să ai şefi străini şi şefi români, aflaţi în cele ce urmează.
Incertitudinea postului
Cea mai mare problemă a angajaţilor este că peste 1.200-1.300 dintre ei sunt „pierduţi“ în spaţiul fabricii. Lor nu li s-au stabilit încă posturile pe care vor lucra şi de doi-trei ani sunt într-o tranziţie care îi macină pe zi ce trece. „Nu ştim pe ce post vom fi puşi. Nu avem o certitudine şi trecem destul de greu peste asta. (...) Să ştiţi că în ultimii ani am dat şi cu mătura, am pus şi faianţă, am făcut tot ce ni s-a cerut. Doar că aşteptarea asta e... Anul acesta ni s-a spus că se vor stabili posturile“,