Scoala bogata, scoala saraca. In asteptarea modelului american, in care absolventii generosi fac donatii de milioane de euro scolilor de afaceri absolvite, institutiile care ofera programe de MBA si Executive MBA pe piata locala se multumesc, deocamdata,
"This isn't America, you know!". (Aici nu e America!) Acesta era primul motiv invocat intr-un studiu realizat in urma cu doi ani in Europa, care urmarea sa descopere de ce strangerea de fonduri de catre scolile de business nu functioneaza in afara continentului american. Alte argumente care explicau absenta actelor filantropice in Europa erau lipsa banilor, lipsa unei culturi a donatiilor, faptul ca marile corporatii incheie parteneriate, dar nu dau bani, lipsa unei relatii apropiate cu studentii, care sa ii indrepte pe acestia spre acte filantropice sau faptul ca este cumva responsabilitatea decanilor scolilor de business sa se ocupe de gasirea unor surse de finantare.
Sistemul de invatamant american primeste donatii in valoare de 32 de miliarde de dolari anual, mai bine de 80% dintre acestea din partea persoanelor fizice si nu a companiilor.
"In SUA, donatiile cu o destinatie specifica reprezinta o practica frecventa prin care institutii sau persoane fizice aleg sa sprijine o catedra sau un anumit profesor pe parcursul unei perioade stabilite: suma este transferata universitatii care o poate folosi numai in scopul in care a fost alocata", explica Bianca Ioan, director de marketing al Asebuss, care ofera un program de EMBA pe piata locala.
O alta practica des intalnita in tarile occidentale, dar mai ales in SUA este fund-raising-ul, prin care se strang sume importante de la absolventii scolii ajunsi in pozitii de top la diferite companii, de la intreprinzatori particulari care doresc sa returneze o suma de bani comunitatii sub forma unei donatii.
Universitati ca Harvard,