Ieri, premierul Victor Ponta a anunţat că luni s-ar putea semna contractul pentru vânzarea CFR Marfă. "Cred ca luni, nu ştiu. Depinde de doamna ministru Mănescu", a spus Ponta, ieri.
Răspunsul premierului pare mai degrabă un mod de a delega oficial şi în public responsabilitatea pentru această privatizare noului ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu deoarece, aşa cum a remarcat un specialist consultat de EVZ, "nu ministrul semnează sau a semnat vreodată un contract de privatizare, ci secretari de stat sau directori".
Contactat de EVZ, Gruia Stoica, adjudecatarul licitaţiei pentru compania de stat, prin care au fost scoase la vânzare 51% din acţiuni, a confirmat informaţia. Întrebat când va plăti cele 202 milioane de euro pentru CFR Marfă, acesta a răspuns că "după îndeplinirea condiţiilor suspensive".
Cum poate fi suspendată vânzarea
Există două astfel de condiţii în contractul de privatizare. O decizie care poate suspenda vânzarea CFR Marfă ar fi un aviz negativ din partea Consiliului Concurenţei (CC) sau Comisiei Europene. Astfel, Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român (GFR), deţine prin această companie o cotă de piaţă de circa 25% din transportul feroviar de marfă. Controlul asupra CFR Marfă ar creşte cota GFR la 80% din piaţă, iar arbitrii concurenţei ar putea con si dera că este o po ziţie dominantă care stânjeneşte existenţa altor competitori. După semnarea contractului, Gruia Stoica ar trebui să notifice Consiliul Concurenţei pentru obţinerea avizului. CC are şase luni la dispoziţie pentru un răspuns. La cel mult zece zile de la obţinerea avizului, Stoica ar trebui să facă plata.
O altă condiţie suspensivă poate veni din partea creditorilor companiei, care, la rândul lor, trebuie să îşi dea avizul pentru transferarea pachetului de 51% din acţiuni către noul proprietar.