Pianistul francez Jean–Claude Pennetier va interpreta sâmbătă, de la ora 17.00, la Ateneul Român, bijuterii componistice semnate de Gabriel Fauré, Ferruccio Busoni şi Claude Debussy.
Gabriel Fauré. Nocturna nr. 12 în mi minor, op. 107. Compuse pe parcursul unei jumătăţi de secol, cele 13 nocturne ale lui Gabriel Fauré constituie o mărturie a metamorfozelor stilistice pe care creaţia sa le-a experimentat, de la farmecul romantic al lucrărilor timpurii, până la universul sonor introspect şi enigmatic al stilului său târziu. În această penultimă nocturnă, limbajul armonic complex şi disonant, ritmica preponderent sincopată şi fluxul continuu al şaisprezecimilor secţiunii mediane proiectează o atmosferă tulburătoare, plină de freamăt şi nelinişte.
Barcarola nr. 11 în sol minor, op. 105. Dedicată fiicei compozitorului spaniol Isaac Albeniz, cea de-a unsprezecea barcarolă reflectă ethosul stilistic târziu al lui Fauré. Ţesătura sonoră densă, complicată, polifonică, este dublată de o ambiguitate tonală, de lipsa unui sentiment de stabilitate dat de un centru tonal clar articulat.
Ferruccio Busoni. Sonatina nr. 2, BV 259. Prezentată de către compozitor, în programul primei audiţii, drept Sonatina seconda, senza tonalità, (Sonatina a doua, fără tonalitate), lucrarea nu abordează un limbaj atonal strict, asemeni celui utilizat de Schönberg sau Webern. Figurile ce au marcat semnificativ stilul componistic al lui Busoni au fost Bach şi Liszt, influenţele lor regăsindu-se în această a doua sonatină. Concepută într-o formă liberă, de poem, aidoma Sonatei în si minor de Liszt, Sonatina îmbină scriituri pianistice de mare anvergură şi virtuozitate, de factură lisztiană, cu texturi contrapunctice dense, într-o muzică sumbră şi plină de tensiune.
George Enescu. Sonata nr. 1 în fa diez minor pentru pian, op. 24 nr. 1. Cele două sonate pentru pian o