Niciodata Nicolae Darascu nu a fost subiect de entuziasm pentru colectionarii si negustorii care frecventeaza licitatiile de arta. I-au aparut la licitatii intre 2 si 5 lucrari pe an. Nu s-au adjudecat mai mult de trei. Cu alte cuvinte, pictorul a ramas pe piata o prezenta constant discreta, valoroasa, dar nicidecum provocatoare. In aceasta primavara, lucrurile par sa se schimbe. Doua licitatii la rand aduc spre vanzare picturi importante ale artistului.
Studiile franceze, la Academiile de Belle Arte si Julian, au acreditat de la bun inceput un pictor care va avea ceva important de spus. Cea mai importanta expozitie a sa ramane cea de la sala Dalles din 1936... Dar Darascu este pe lista scurta a pictorilor care au facut scoala in Romania, care au impus "impresionismul romanesc", care au fost preluati de toate liniile educative, de la marcile postale la manualele scolare. Celebritatea sa, construita si recunoscuta de criticii de arta, nu i-a atras si pe colectionari asa cum a fost in cazul unor Luchian, Pallady, Petrascu, Steriadi, Sirato... Un pictor calator, Darascu, a lasat cateva picturi remarcabile: Calea Victoriei pe ploaie, Palat venetian, Chioggia, Moschee la Balcic, mai multe peisaje venetiene. Este foarte probabil ca mai toate picturile lui importante sa fi ajuns in patrimoniul muzeal pentru ca nu exista niciun colectionar celebru cu o pasiune ferm declarata pentru Darascu. Nici sarlatanii, nici falsificatorii nu i-au "atacat" opera.
La inceput de primavara 2008, Darascu este, iata, prezent in licitatii cu doua picturi tipice pentru doua momente artistice ale pictorului. Venetia este o lucrare din seria lagunara, absolut remarcabila. O lucrare titrata, provenita din colectia preotului profesor Ion Buga, departe insa de celebrele uleiuri venetiene din muzee. Dar pretul nu a contat, am putea spune. A fost cumparat cu mai mult decat dublul sumei