Şeful Serviciului Federal Vamal al Rusiei, Andrei Belianinov, a anunţat o decizia unilaterală si nejustificată, contrară dreptului internaţional şi rus prin care se interzice utilizarea Carnetelor de transport rutier internaţional (TIR) pe teritoriul Federaţiei Ruse din 14 august 2013.
Anunţul făcut de vama din Rusia ia luat prind surprindere pe transportatorii din zeci de ţării, inclusiv şi pe unii conducători din domeniul transporturilor din aceasta ţară.
"Ar fi o decizie unilaterală cu încălcarea tuturor normelor internaţionale“, spune Vladimir Florea, preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto (AITA) din Moldova. "Deocamdată decizia nu a intrat în vigoare, iar Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) întreprinde masuri pentru ridicarea imediată a deciziei ilegale şi este în contact permanent cu CEE-ONU şi Comisia Europeană, precum şi cu membri IRU şi diferite organisme naţionale“, a precizat şeful AITA.
Vladimir Florea susţine că din informaţiile pe care le deţine contra deciziei Serviciului Vamal rusesc este şi conducerea ministerului Transporturilor.
Potrivit preşedintelui AITA intrarea în vigoare a deciziei Vamei din Rusia ar putea efecte grave pentru sectorul transporturilor din Moldova. "Circa 60% din transportul rutier internaţional efectuat de transportatorii moldoveni este legat de piaţa rusească. Nu e vorba de transport de marfă din Republica Moldova, ci a mărfurilor din ţerţe ţări. Totodată ieşirea Rusiei din acest sistem ar putea lovi şi pe transportatorii ruşi“, a menţionat Vladimir Florea.
De notat că în prezent 68 de ţări sunt parte a Convenţiei vamale privind transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR (Convenţia TIR) din 14 noiembrie 1975. Convenţia TIR, care este administrată de Comisia Economică pentru Europa a ONU (CEE-ONU) cu sediul la Gen