Mai mult ca niciodata miza alegerilor prezidentiale este "totul sau nimic".In adevar, noul presedinte va numi primul ministru, care va coagula un guvern din partidul care a dat presedintele, adica va face toate jocurile.
Ideea ca si Parlamentul trebuie sa fie de acord cu acest Guvern este o gogoasa, nimeni nu crede ca parlamentarii vor risca sa plece acasa, doar dupa an de mandat, rastimp in care nu si-au amortizat nici a zecea parte din cheltuiala facuta pentru accederea in Parlament. Ori asta se va intampla daca parlamentarii resping de doua ori guvernul propus de presedinte.
Conform Constitutiei, ARTICOLUL 89:
"(1) Dupa consultarea presedintilor celor doua Camere si a liderilor grupurilor parlamentare, Presedintele Romaniei poate sa dizolve Parlamentul, daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura".
Ce interese au candidatii la presedintie?
Daca guvernul cade de doua ori, in perioada octombrie-noiembrie, viitorul presedinte poate dizolva Parlamentul, daca doreste acest lucru, dupa consultarea, (fara drept de veto), a presedintilor celor doua camere si a liderilor grupurilor parlamentare.
Ideea este atractiva. Pe fondul degringoladei instalate in partidele cu candidati perdanti in alegerile prezidentiale, concretizata inclusiv prin realegerea conducerilor partidelor lor, partidul care a dat presedintele tarii poate exploata momentul prielnic pentru a-si mari ponderea parlamentara, pana la a avea un sprijin consistent. Sau, alternativ, sa racoleze un numar suficient de parlamentari din partidele opozante, astfel incat efectul sa fie acelasi, dar cu costuri mult mai mici pentru tara. Asa se explica apetitul prezidentiabililor pentru motiuni de cenzura, pentr