Magazinul cu trenulete din centrul Reutlingen-ului isi traieste ultimele clipe. Cativa metri mai incolo, alt magazin lichideaza stocuri de pijamale si lenjeria fina, o marca stiuta de nemti din copilarie. Din portelanul cu margini aurite si trandafirasi, pus pe masa duminica, au ramas doar cioburile. Märklin, Schiesser, Rosenthal: trei nume de marca, trei cazuri de faliment. Traditia acestor firme germane depaseste un secol. Ce n-au reusit doua razboaie mondiale, iata ca reusesc banksterii XXL. Odata cu aceste firme, o parte din marca „Made in Germany“ e pe duca.
Semnal de alarma
150 de ani de istorie Märklin -trenulete cu aburi, dar si transrapide cu vagoane, locomotive, accesorii, sine si gari- sunt pusi la vanzare zilele astea, la Berlin si in alte orase germane. Fabrica de jucarii pentru copii si de visuri, pentru colectionarii mai copti, e scoasa la mezat. De data aceasta, fara prospecte, fara cataloage, fara vreo reclama. Ai senzatia de muzeu, doar lichidatorul-sef Michael Pluta patruleaza printre standuri, incercand sa ridice moralul si cifrele de vanzare.
Unii experti considera ca procesul de insolventa a celor trei firme germane traditionale a fost accelerat de izbucnirea crizei, insa nu aceasta ar fi principala cauza. Norbert Winkeljohann, de la societatea de consultanta economica PricewaterhouseCoopers considera ca „firmele traditionale care nu si-au adaptat oferta cerintelor actuale, sunt deosebit de sensibile la criza“. Asa sa fie oare?
Fabricantul de jucarii Märklin cu sediul la Göppingen a produs pentru toate gusturile, vechi si noi. In mod evident, potentialul ludic masculin, acaparat puternic in trecut de glasul rotilor de tren, s-a orientat in era Internetului si spre alte jocuri, pe calculator. Nisa de piata acoperita de Märklin continua insa sa existe si firma a vandut bine, pana nu demult.
Märk