Nicuşor Geană (31 ani) este căutat din seara de 7 mai, de când a căzut în mare, în largul Portului Constanţa. Logodnica lui a trebuit să contramandeze cununia programată în sâmbăta de 29 iunie. Silviana tot mai speră că va avea un semn de la iubitul ei.
Lumea portuară a serbat marţi, 25 iunie, Ziua Internaţională a Navigatorului. S-a vorbit despre importanţa breslei care transportă 95% din totalul mărfii mondiale, despre ponderea banilor pe care marinarii îi aduc în ţară şi care îi face să fie - cel puţin la Constanţa - cei mai buni investitori.
Momentul festiv a fost însă întunecat de problemele rămase nerezolvate ale comunităţii de navigatori: lipsa locurilor de muncă, pensionarea timpurie, contractele ilegale.
Cel mai trist este că riscurile meseriei de marinar sunt adesea letale. În Portul Constanţa, în luna mai, un marinar a dispărut fără urmă de pe o pilotină, în timpul unor manevre de rutină. Nicuşor Geană avea 31 ani şi urma să fie mire la acest sfârşit de săptămână. A rămas de negăsit.
O simplă manevră
Tragedia s-a întâmplat în seara de 7 mai. La ora 22.00, marinarul Nicuşor Geană era de serviciu pe pilotina CS14 aparţinând companiei portuare Canal Service. El lucra de aproape 3 ani la firmă şi căpătase deja experienţă în efectuarea manevrelor din pilotaj.
În acea seară, Geană şi cei doi colegi ai săi de pe pilotină aveau de ghidat nava Inventana, sub pavilion Singapore. Se aflau în apropierea digului de larg a Portului Constanţa Sud-Agigea, când pilotina s-a apropiat de vas pentru a acosta la scara de pilot. Nava fusese ghidată spre ieşirea din port, iar pilotul trebuia debarcat de la bordul navei.
Manevrele erau obişnuite în astfel de situaţii. Marinarul efectua şi 20 manevre de acest gen în timpul unei ture. Dar ceva a fost în neregulă. Chiar în timpul acostării pilotinei la scara de pilot, Nicuşor Geană s-