Producătorii agricoli cer Consiliului Concurenţei să efectueze o investigaţie pe piaţa produselor cerealiere, după ce o companie a concentrat în mâinile sale cea mai mare parte a elevatoarelor din Moldova.
În calea exporturilor de grâne din Republica Moldova apar tot mai multe piedici. Pe lângă preţurile mici şi faptul că cea mai mare parte a elevatoarelor a ajuns pe mâna unei singure companii, acum mai e o problemă.
Mulţi producători agricoli nu pot livra peste hotare grâul din recolta acestui an deoarece nu există suficiente vagoane. „Este evident că întreprinderea Calea Ferată din Moldova favorizează o singură companie la închirierea vagoanelor pentru exportul de cereale. Pe lângă aceasta, se constată că CFM nici nu are suficiente vagoane. Or, anul trecut întreprinderea a dat în chirie unor agenţi economici din Ucraina 400 de vagoane bune pentru transportat grâne, din cele 800 câte avea“, susţine Aliona Mandatii, preşedintele Asociaţiei Exportatorilor de cereale „Agrocer“.
Nu sunt vagoane
Potrivit producătorului, circa 70% din cele 400 de vagoane rămase sunt oferite unei companii, iar celorlalţi exportatori le revin doar 30%.
„Ne-am adresat la Guvern şi la Ministerul Transporturilor, solicitându-le să găsească o soluţie, dar ne-am ales doar cu promisiuni. Am decis împreună cu Asociaţia Uniagroprotect să cerem Consiliului Concurenţei să efectueze o investigaţie antimonopol pe piaţa grânelor. Există toate dovezile că este favorizat grupul Transoil, care deţine poziţii dominante la stocarea, transportarea şi exportul de cereale“, a precizat Aliona Mandatii.
Risc de oligopol pe piaţa intermediarilor
Economiştii de la Centrul Expert-Grup susţin că în actuala situaţie cea mai corectă soluţie, din punct de vedere strategic, ar fi facilitarea accesului agricultorilor la pieţele externe, dar şi aici ar putea fi dificultăţi, din cau