Numarul masinilor care se intorc la companiile de leasing deoarece clientii nu isi mai pot plati ratele a inregistrat un salt de circa 25% in octombrie, in contextul episoadelor de depreciere abrupta a leului si al majorarii substantiale a dobanzilor, afirma manageri de pe piata.
"Se intorc multe masini la companiile care au practicat avansuri foarte mici sau zero si care au castigat portofolii de mii de masini in acest fel, iar acum recupereaza zeci de masini pe luna. Din cate am vazut pe piata, in octombrie s-au returnat cu 20-25% mai multe masini decat in lunile trecute", a declarat pentru ZF Septimiu Postelnicu, directorul general al UniCredit Leasing, cea mai mare companie de pe piata anul trecut, cu finantari acordate de 500 mil. euro.
El sustine ca in cazul UniCredit Leasing nu se simte inca aceasta crestere a returnarilor de masini, deoarece compania a practicat avansuri mari, ceea ce ii determina pe clienti sa nu renunte atat de usor la contract. In schimb, au crescut intarzierile la plata ratelor, fenomen semnalat si de Mircea Dihel, directorul general al OTP Leasing.
"Clientii cu masini mici au mai multe dificultati la plata ratelor. Daca inainte intarzierile erau de 9-10 zile, acum au ajuns la 15-16 zile", afirma Dihel.
In urmatoarele cateva luni clientii companiilor de leasing vor avea de suportat noi majorari de dobanda. Daca la inceputul anului aceasta era in medie de 7% la euro, acum este de peste 9%, iar la sfarsitul lui decembrie va ajunge la 10-11%, potrivit companiilor. Clientii care nu isi mai pot plati ratele la masina ajung sa fie executati silit de compania de leasing si pierd atat masina, cat si avansul si ratele pe care le-au platit pana la momentul respectiv. In general, este vorba de persoane fizice cu venituri medii, care au cumparat in leasing masini nu foarte scumpe si al caror buget a fost afectat serios de cre