Ce înseamnă "off the record"? Uneori, e mult mai puţin decît se crede. Problemele mai grave sînt altele
ProPublica este o societate independentă, nonprofit, care produce jurnalism de investigaţie în interesul public. Aşa se autodefineşte. Aşa şi este. De cîteva săptămîni încoace, instituţia cu sediul în New York, care a fost fondată de Paul Steiger, fostul editor şef de la The Wall Street Journal, a publicat o anchetă enormă, cu subiect extrem de sensibil. Cît de periculoase sînt efectele provocate de principalul ingredient activ al Tylenolului, acetaminofenul. Articolul, de fapt, prima sa parte, începe abrupt: "În ultimul deceniu, mai mult de 1.500 de americani au murit pentru că au luat prea mult dintr-un medicament recunoscut pentru siguranţa lui".
23 de reporteri
Toată această serie e rodul unei munci de 2 ani, care a necesitat cheltuieli de 750.000 de dolari. ProPublica are o redacţie de 40 de oameni, dintre care 23 sînt reporteri. A pornit de la o donaţie de 30 de milioane de dolari a fundaţiei Sandler. Între timp, a primit şi deţine sprijinul, la nivel financiar şi de consiliere, altor fundaţii şi persoane particulare. De ce? Pentru că investigaţiile sînt importante. Pentru că jurnalismul de clasă trebuie să supravieţuiască în pofida oricărei tendinţe de imbecilizare masivă. Pentru că trei sferturi de milion de dolari înseamnă puţin, un strop doar, în comparaţie cu rezultatul produs.
Demersuri cu acelaşi scop
La începutul săptămînii, în Gazetă apărea un interviu cu Raul Rusescu, fostul jucător al Stelei, aflat acum în lotul lui FC Sevilla. Pentru a ajunge acolo, jurnalistul Valentin Damian a mers cu trenul de la Barcelona pînă-n capitala Andaluziei, 1.000 de kilometri, apoi de la Sevilla la Madrid, alţi 500, pentru întîlnirea cu Ciprian Marica, şi alţi 750 înapoi în Catalunya. Cel mai scump bilet, ultimul,