Credinciosii catolici serbeaza duminica Pastele, cu cinci saptamani inaintea ortodocsilor, acesta fiind cel mai mare interval intre sarbatoarea Invierii Domnului la cele doua Biserici, care, altfel, au unele traditii si obiceiuri asemanatoare legate de acest eveniment, informeaza Mediafax.
Dupa ce au participat la comemorarea intrarii solemne a lui Isus in Ierusalim, in Duminica Floriilor, credinciosii romano-catolici comemoreaza Patima si Moartea Domnului, in timpul Saptamanii Sfinte, si se pregatesc sa-l intampine pe Cristos Cel Inviat.
Pastele, indiferent de data la care este sarbatorit, reprezinta cea mai mare sarbatoare a crestinilor. Doi ani la rand, in 2010 si 2011, Pastele a fost sarbatorit in aceeasi zi de toti crestinii - ortodocsi, catolici, greco-catolici, evanghelici si reformati, dar si de cei din cultele neoprotestante. Urmatorul an in care Pastele va fi din nou sarbatorit in aceeasi zi, respectiv la 20 aprilie, de ortodocsi si catolici va fi 2014.
Numele sarbatorii vine de la cuvantul "pesah" al vechilor iudei, care inseamna "trecere". Mai intai, cuvantul a desemnat trecerea sau aducerea lumii de catre Dumnezeu dintru nefiinta intru fiinta, iar apoi, trecerea poporului israelian, scapat de la moarte prin sangele mielului pascal, din robia egipteana la libertatea deplina.
Modul sarbatoririi Pastelui a fost diferit de-a lungul timpului, desi, in esenta, s-a pastrat ca in primele veacuri. Pentru crestinii primelor secole, Invierea Domnului era cel mai mare eveniment din istoria mantuirii, care sta la temelia Bisericii crestine. Noaptea de Paste era petrecuta in biserici, cu priveghi si rugaciuni. Tot atunci avea loc botezul catehumenilor (candidatii la botez), iar momentul Invierii era intampinat cu cantari de bucurie, cu savarsirea Sfintei Jertfe si cu lumini multe, semn al bucuriei si luminarii duhovnicesti.