Pentru ca a devenit un fel de Fata Morgana, fericirea incepe sa fie tratata cu din ce in ce mai multa seriozitate de catre specialisti. Se vorbeste chiar despre o noua era - era "Noii Fericiri".
Si asta nu pentru ca am fi invadati de acest sentiment la propriu, ci mai degraba pentru ca este atat de dezbatut - in carti, in emisiuni televizate, in articole, tratate, scoli. Fericirea este ceea ce advertiserii vand de fapt atunci cand incearca sa vanda o masina sau o comedie romantica deopotriva. Iar statutul sau de tel universal este egalat doar de faptul ca, in acelasi timp, fericirea este o notiune atat de abstracta, de vaga si de relativa. Deja nu mai e niciun secret ca iubirea, cunoasterea, frumusetea aduc fericirea. Ceea ce nu stiu multi insa este ca toate acestea au fost acaparate de economie (vezi site-ul eHarmony care "vinde" dragoste adevarata si companiile farmaceutice care comercializeaza Prozac - pastila fericirii).
Un studiu Gallup arata anul trecut ca, odata cu subtierea portofelelor, oamenii s-au confruntat cu o problema cel putin la fel de grava - tristetea sau chiar depresia. Nivelul de fericire a scazut vertiginos in ultimul an si jumatate, direct proportional cu conturile din banca.
De exemplu, pe 9 octombrie 2008 indicele bursier Dow Jones scadea cu 679 puncte. Nivelul de fericire al americanilor avea sa scada si el la 38% de la cota maxima de 100%.
Pe 12 octombrie 2008, cand conducatorii mai multor tari importante s-au intalnit sa discute despre solutii de iesire din criza economica, nivelul de fericire din State a crescut la 57%, conform studiului Gallup-Healthways Well-Being Index (care a implicat efectuarea a o mie de interviuri pe zi de la inceputul anului 2008; marja sa de eroare este de plus-minus un punct procentual).
"Chiar daca un ban in plus nu-i face pe oameni considerabil mai fericiti, un ban in minus