Intr-o tara in care pana nu demult armata sa marsaluia purtand incaltari din cauciuc, sandalele de plaja marca Gucci, in valoare de 365 de dolari, pot sa socheze pe oricine. Insa, industria produselor de lux cunoaste o adevarata explozie in Vietnam, tara in care, in urma cu doar o generatie, revolutia comunista a lui Ho Chi Minh promova egalitate intre toti oamenii.
Pe masura ce Vietnamul incepe sa-si dezvolte tot mai mult reteaua companiilor private, noii sai imbogatiti cumpara, la preturi exorbitante, pantofi marca Gucci, posete Louis Vuitton si ceasuri Cartier, ca dovada a schimbarilor prin care trece tara.
“Tocmai am vandut o geaca de piele de 4.000 de dolari. Clintii nostri vor ca oamenii sa stie ca fac parte din inalta societate”, este de parere Do Huong Ly, o tanara stilata, gestionara la magazinul Roberto Cavalli din Hanoi, citata de editia electronica a cotidianului International Herald Tribune.
Nu cu mult timp in urma, afisarea bunastarii era un lucru nepermis in Vietnam. Acei soldati cu cizme de cauciuc care au invins armata coloniala franceze si care au rezistat, vitejeste, asaltului americanilor, reprezentau intruparea frugalitatii si a egalitatii.
Insa, dupa anii '80, guvernul care pana atunci controla toate resorturile economice pana in cele mai mici detalii, a inceput sa introduca reforme pentru liberalizarea pietei si pentru atragerea investitorilor straini, ceea ce a determinat impunerea unor noi atitudini si stiluri.
“Membrii noii generatii vor sa se bucure de viata si se rasfata cu cele mai luxoase lucruri. Ma simt mandra atunci cand imi permit sa-mi cumpar ceva dragut, ”, crede Nguyen Thi Cam Van, de 39 de ani, care tocmai a achizitionat o poseta marca Louis Vuitton, de 1.000 de dolari.
Cativa dintre vietnamezii dependenti de cumparaturi sunt tineri care lucreaza pentru companii multinationale, care insa lo