Daca aditionam toate aceste Miscari si dam un punct din oficiu, ajungem la procentul de 50 la suta, proportia ideala a spiritului critic moldovenesc. Iesean, altfel zis. Zilele trecute dezbateam cu un prieten venit de departe o tema inalta: daca exista au ba un spirit iesean, un genius loci. Si exista. In cele aproape cinci decenii de cind am devenit iesean, pot spune ca port, daca nu amprenta, cel putin stampila, "viza" acestei urbe. Si mai pot spune ca am depistat cite ceva din specificul locului chiar in mine insumi. Spre exemplu, ma surprind deseori la fereastra, contemplind forfota multimii de oameni si de masini, pe strada si, alternativ, linia imaginara a orizontului (de la Sorogari), mereu intangibila. Se va vedea (ii desluseam interlocutorului meu) ca ferestrele au un mare rol in orizontul de asteptare al iesenilor. Sa ne amintim: in ianuarie 1987, citeva sute de studente iesene au iesit in strada, ca sa-si exprime entuziasmul fata de minunatele conditii de viata si de studiu, pe care Marele Nostru Invatat le crease, personal si accelerat. Fetele constatasera ca, din motive de incalzire globala, Agentul Termic si cu Agentul Energetic degenerasera, refuzind sa le dea caldura si lumina, tocmai in timpul sesiunii de iarna. Si cum afara erau 20 de grade sub zero, nici inlauntru nu era mai cald. Defilind pe impunatorul bulevard al Independentei, scufundat in bezna, studentele protestatare scandau lozinci specifice invatamintului academic: "Vrem apa sa ne spalam! Vrem lumina sa-nvatam!". Doar si Lenin spusese: "Invatati! Invatati! Invatati!, indemn pe care Invatatorul nostru Suprem il adaptase conditiilor si capacitatilor specifice romanesti. El, Invatatorul, intuise genial ca a cere romanilor sa invete de trei ori era cam prea mult, de aceea, la intilnirile cu elevii sau cu studentii, le cerea sa invete doar de doua ori: "Invatati si iarasi invatati!". Fetele inv