Romania ramane cu una dintre cele mai mici cote de piata din punctul de vedere al bunurilor vandute in zona euro dintre statele din regiune, in conditiile in care exportatorii s-au bazat mult timp pe avantajul unui leu slab si nu au reusit sa devina performanti prin tehnologia folosita sau calitatea produselor, este concluzia seminarului "A fi sau a nu fi competitiv - o dezbatere necesara" organizat ieri de BNR.
"Un leu mai slab ajuta exportatorii, dar acestia nu ar trebui sa se mai bazeze pe acest avantaj", au cazut de acord expertii BNR si profesorii din Academia de Studii Economice.
Romania si-a majorat cota de piata in exporturi in Uniunea Europeana de la 0,5% in anul 2000 la 0,9% in 2009, insa ramane cu mult in urma Poloniei sau a Cehiei, care trec de 3% si reuseste sa depaseasca doar Bulgaria.
Surica Rosentuler, directorul Directiei Studii si Publicatii din BNR, a spus ca este esential ca firmele din Romania sa actioneze pentru cresterea competitivitatii prin masuri la nivel microeconomic si sa nu se bazeze pe speranta unui curs favorabil.
"Imbunatatirea calitatii produselor, a productivitatii muncii la nivelul fiecarei companii. Acestia sunt asii din maneca pe care trebuie sa mizeze exportatorii. Iar identificarea unor piete de desfacere este deosebit de importanta", a mentionat Rosentuler.
Misu Negritoiu, directorul general al ING Bank, a subliniat ca, fundamental, competitivitatea poate fi asigurata doar prin castiguri de productivitate.
"Romania are nevoie de un model de dezvoltare bazat pe investitii. Citez din discursul unui fost ambasador american: «Romania este tara oportunitatilor perpetue». Ma tem ca si tranzitia este una perpetua", spune Negritoiu. Si el considera ca factorii determinanti pentru competitivitate se gasesc tot la nivel micro, tinand de inovare si investitii. Seful ING afirma ca nivelul cursului