Recesiunea a schimbat radical parametrii în relaţia dintre angajator şi candidat. Cei cu studii superioare emit pretenţii chiar şi pe timp de criză, în timp ce muncitorii la bandă se mulţumesc cu joburi pe perioadă determinată.
Specialiştii în resurse umane spun că perioada de criză financiară nu este un prilej potrivit, mai ales pentru angajatorii care se respectă, să facă presiuni asupra angajaţilor, profitând de faptul că aceştia din urmă nu au alternative pentru un job. „Companiile îşi dau seama că dacă frustrează oamenii, ieşirea din criză se apropie şi, cu prima ocazie, angajatul pleacă la o altă companie” , a spus Gabriela Crainic, specialist în resurse umaneal agenţiei de recrutare Manpower.
Din perspectiva angajatului, candidaţii cu pretenţii la un job caută foarte mult, se documentează şi aleg numai atunci când simt că au făcut alegerea cea mai bună. „Cei care au rămas fără un loc de muncă sunt deschişi la angajarea temporară. În schimb, cei care au deja un job şi vor ceva mai bun negociază, se încearcă găsirea unei căi de mijloc”, a completat specialista. Înţelegerea dintre angajator şi angajat este foarte importantă şi din punctul de vedere al managerului Elba, Gheorghe Cocian. „Ca şi angajator, ca să îţi menţii oamenii buni, trebuie să faci anumite sacrificii, mai ales dacă gândeşti dincolo de criză. În acelaşi timp şi oamenii trebuie să înţeleagă că e o situaţie grea dacă nu se dau anumite sporuri. Este o situaţie în care ambele părţi trebuie să dea dovadă de inteligenţă ”, a spus Gheorghe Cocian.
Specialistul Manpower a mai spus că angajaţii crizei preferă stabilitate în loc de salarii mari. „Cei care au rămas fără loc de muncă şi aveau 3.500 de lei, acceptă şi 3.000, dar cel care are 3.500 şi îi oferi 4.000 se mulţumeşte cu 3.500 dacă are siguranţa locului de muncă” , a mai spus Gabriela Crainic.