Somalia, una dintre cele mai sărace ţări din Africa, a luat-o înaintea celor dezvoltate din Occident şi îşi concentrează mare parte din comerţ în telefonul mobil. Kenya este însă cea mai activă ţară din Africa în privinţa adoptării acestei noi tehnologii.
Tot mai mulţi locuitori din zonele sărace ale Africii folosesc telefonul mobil pentru a-şi achita cumpărăturile de la supermarket, de la pieţele de legume şi fructe, ba chiar îşi plătesc şi facturile astfel. „Fiecare are propria sa bancă la care are acces rapid, dar nu şi restricţii. Stai în pat şi-ţi poţi plăti facturile“, a declarat Barkhad Dahir, jurnalist somalez, pentru „The Globe and Mail“.
În Somaliland, o regiune autonomă din nordul Somaliei, s-a dezvoltat foarte bine plata prin telefonul mobil. Asta în ciuda limitările, cum ar fi că analfabetismul este la cote ridicate, iar băncile tradiţionale sunt foarte puţine. Banii fizici sunt tot mai puţin folosiţi, cărţile de credit nu sunt necesare, iar cumpărăturile zilnice sunt realizate cu rapiditate mulţumită tehnologiei. Aproape fiecare vânzător acceptă plata prin telefonul mobil. Kenya, Tanzania şi Uganda sunt alte zone prospere pentru plata cu telefonul mobil, prin SMS.
Cea mai mare reţea s-a dezvoltat în Kenya. Ţara are aproximativ 40 de milioane de locuitori şi 17 milioane dintre aceştia apelează la plata cu telefonul mobil. Cel mai de succes program se numeşte M-Pesa, este oferit de operatorul Safaricom şi aproape o treime din locuitori sunt abonaţi. Acesta s-a bucurat de succes, la început, printre muncitorii imigranţi care îl foloseau pentru a le trimite bani familiilor, dar acum a ajuns să fie adoptat la scară largă de către tot mai mulţi cetăţeni.
Operatorul devine bancă
În Somaliland, cel mai popular serviciu este Zaad furnizat de către Telesom, cel mai mare operator telecom din regiune. Iar un sondaj realizat anul trecut