Afectate de „seismul“ financiar de la finele anului trecut, cifrele de afaceri ale companiilor româneşti care produc spoturi publicitare au scăzut cu 8,2% în 2008 faţă de 2007. Casele de producţie au înregistrat în 2008 profituri cu 47% mai mici decât în 2007. Unele au încercat să-şi extindă activitatea la producţia de filme şi TV sau au făcut concedieri. Dificultăţile financiare ce au început în toamna lui 2008 au afectat puternic industria de publicitate, care a fost reticentă în faţa investiţiilor de orice fel.
Clienţii nu au mai băgat atât de mulţi bani nici în promovare în mass-media, dar nici nu s-au înghesuit să-şi facă reclame noi. Casele de producţie au avut mult de suferit de pe urma acestei crize: numărul de spoturi şi bugetele de producţie au scăzut dramatic.
Deşi companiile şi-au scăzut tarifele cu până la 30% sau chiar mai mult, cererea pentru reclame filmate a scăzut la jumătate în ultima parte a lui 2008 şi începutul acestui an. Consecinţele inevitabile au fost micşorarea considerabilă a cifrelor de afaceri şi mai ales a profiturilor înregistrate de companii.
Carter Films, cea mai mare scădere
Potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), cifrele de afaceri cumulate ale celor mai importante case de producţie de spoturi au fost, în 2008, de 28,2 milioane de euro, cu 8,2% mai mici decât în 2007.
Anul trecut, profiturile acestor companii au scăzut cu peste 47% faţă de 2007. Cea mai „prosperă“ casă de producţie din 2008 este MultiMedia Est, având cea mai mare cifră de afaceri: 8,6 milioane de euro (calculat la cursul mediu din 2008, de 3,68 lei pentru un euro).
Totuşi, cifra este cu 2,8% mai mică decât în 2007. Pe locul al doilea, Abis Studio a avut o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro, cu 11% mai mică decât în 2007. Compania a avut anul trec