Inca din vremurile cand se aflau in ilegalitate, comunistii demonstrau ca pot elabora planuri minutioase, perfecte: insa doar "pe hartie". In 1944, la momentul evadarii lui Dej, masina care ar fi trebuit sa ii faciliteze acestuia fuga se lovea de mai multe defectiuni tehnice: spargerea cauciucurilor dupa cinci kilometri si in final explozia. "In declaratiile date, Rosianu il considera pe Maurer drept principalul vinovat pentru aceste defectiuni, deoarece, in loc sa cumpere cauciucuri noi, s-a multumit sa le peticeasca pe cele vechi (el primind bani de la Partid pentru succesul misiunii)".
Prima oportunitate a lui Dej de a evada. De ce a refuzat? Planul minutios al unei evadari prin lanul de porumbO evadare ca-n filme: personaje deghizate, schimburi de parole, case conspirative
"Lista celor care au contribuit intr-un fel sau altul la evadarea lui Dej contine 46 de nume: de la membri de partid si pana la subofiteri in conducerea lagarului", a explicat Dumitru Lacatusu (cercetator al IICCMER), in cadrul unei discutii pe tema "De la Doftana la Targu-Jiu. Evadarea din Lagarul de internati politici de la Targu-Jiu", cu ocazia conferintei "Spectrele lui Dej".
Prima discutie despre o posibila evadare
Ion Gheorghe Maurer, unul dintre apropiatii lui Dej, mentioneaza intr-un interviu luat de Lavinia Betea ca i-a propus lui Dej sa evadeze inca din perioada in care acesta se afla la Doftana. S-ar fi putut profita astfel de pe urma cutremurului din noiembrie '40.
Ioan Popescu-Puturi relateaza intr-o declaratie ca ei ar fi putut sa evadeze la Tg. Jiu si ca in acest sens a cerut "dezlegare de afara si ni s-a raspuns sa nu evadam. Orice incercare de evadare din partea noastra, a detinutilor comunisti, ar fi considerata o provocare".
Cutremurul avusese drept consecinta distrugerea inchisorii Doftana, astfel ca cei doi au primit o i