În comunitatea IT există un sentiment accentuat de anxietate cum că Internetul se va închide. Va fi controlat de companii ca Apple, Facebook şi Google sau va rămâne deschis pentru toţi? Vor mai putea oamenii să aleagă ce să citească? Vor mai putea dezvoltatorii să genereze noi platforme?
Aceste întrebări nu sunt noi. În urmă cu 15 ani, în Statele Unite cel puţin, se discuta despre America Online (AOL), care urma să închidă Internetul. Milioane de oameni se bazează pe conţinutul şi serviciile furnizate de Internet. Astăzi, pretinsul control al AOL pare o glumă, dar, la momentul respectiv, era considerat o adevărată ameninţare.
Ameninţările vin acum de la noile companii şi noile modele. (Mai multe despre guverne cu altă ocazie!) Facebook-ul beneficiază de multă atenţie din partea presei, datorită omniprezenţei lui şi stocului permanent de oferte .
Tot mai mulţi oameni accesează Internetul mai ales pentru a intra pe Facebook, iar reţeaua de socializare îi încurajează pe oameni să rămână online cât mai mult, ca să joace jocuri produse de Zynga, să cumpere prin Facebook şi aşa mai departe. Facebook-ul va alege cu cine vorbim?
La fel şi cu Apple: nu numai că vinde hardware, dar şi controlează, prin intermediul App-Store, ce aplicaţii putem folosi pentru iPad-urile şi iPhone-urile noastre. Amazonul ne spune ce cărţi să citim. Google filtrează rezultatele căutărilor noastre, canalizându-ne atenţia pe ceea ce ne interesează sau pe ce îi interesează pe prietenii noştri şi excluzând rezultatele Twitter şi Facebook (mai ales pentru că Google şi Facebook/Twitter nu pot cădea la pace dacă Google ar trebui să-i plătească pe ei sau viceversa).
În faţa acestor jucători mari, startup-urile mai mici se concentrează foarte mult asupra „app"-urilor (aplicaţiilor), care prind un utilizator şi îl protejează de Internetul „larg". Aceste aplicaţii sunt î