De ce are atata succes, de nouazeci de ani incoace, si in diverse tari, Jurnalul unui om dezamagit de W.N.P. Barbellion (tradus si editat recent la Editura Humanitas), alaturi de jurnalele unor mari scriitori? Autorul lui se numeste, de fapt, Bruce Frederick Cummings, un englez care-si vede naruit visul de a face cariera in stiintele naturale cand, in 1915, la varsta de 26 de ani, i se pune diagnosticul de scleroza in placi. Se stinge din viata patru ani mai tarziu, dupa ce si-a vazut publicat jurnalul, in care el insusi se declarase mort, inca din 1917! Spre deosebire de jurnalele scriitorilor, cel al lui Barbellion (vom adopta conventia propusa de autor si-l vom numi astfel) nu e imaginea dintr-o oglinda secreta, atat de specifica celor care-si fac din condei profesie. Acestia din urma sunt preocupati ca acea imagine din oglinda secreta sa fie cat mai "autentica", neputand, totusi, sa nu triseze in permanenta, din cauza obiceiului devenit a doua natura de a "literaturiza", dar si de a se autoprovoca, obtinand diverse rezultate in acest joc cu sine si cu publicul, joc in care jurnalierul "avanseaza mascat" (dupa expresia teatrului antic), oricat si-ar dori el sa spuna "tot adevarul". In ciuda acestor derapaje, lectura jurnalelor scriitorilor nu e mai putin pasionanta pentru ca, dincolo de "masti", jurnalierul ne livreaza sufletul lui "mis à nu". Oricum, nimeni nu poate trisa intr-un jurnal tot timpul. Sa vedem cateva exemple ilustre. Jurnalul lui Kafka e imaginea din oglinda secreta a unui tanar care, scriind, incearca sa-si limpezeasca, pe cat posibil, "ceata de sub frunte", cum spune chiar el, iar literatura sa vizionara castiga mult din incursiunea intr-un labirint sufletesc impovarat. Intr-o cu totul alta maniera, Virginia Woolf, tinand inchisa usa spre palatul interior mereu intunecat al unei fiinte destinate