In dimineata zilei de 10 august 2011, pe o ceata densa, un vas de 67.000 de tone si lung cat trei terenuri de fotbal iesea din docurile Shipbuilding Industry Co Ltd in portul Dalian, din nord-estul Chinei, si isi incepea voiajul de patru zile pe mare. Primul portavion chinez primise botezul apei. Politicienii, presa si liderii militari din China s-au intrecut in elogii la adresa "Mamei Varyag", asa cum a fost poreclita nava de bloggerii entuziasmati. La cateva mii de km distanta insa, oficialii americani s-au grabit sa critice lansarea la apa a portavionului, vazut ca un nou semn al ascensiunii militare a dragonului chinezesc. De ce sunt nervosi americanii?
Vezi atasat raportul Pentagonului.Primele teste pe mare ale navei (un vapor cumparat de la Ucraina in 1998 si menit initial sa fie transformat in cazinou plutitor in Macau) au urmarit, cel mai probabil, verificarea motoarelor, a sistemului de navigatie, a armelor de la bord, precum si a sistemelor anti-incendiu si de salvare. Nava este construita sa adaposteasca 2.000 de persoane si 50 de avioane
de lupta.
Asa cum s-a relatat in ultimele saptamani, chinezii au lucrat aproape 10 ani pentru a reconditiona vaporul din clasa Kuznetov, achizitionat de un grup de afaceristi chinezi cu 20 de milioane de dolari. Constructia navei incepuse in perioada Uniunii Sovietice, iar asiaticii au cheltuit o gramada de timp si de bani pentru a o transforma in primul lor portavion si a se alatura astfel clubului select al tarilor care detin asemenea fortarete plutitoare.
Dupa patru zile de teste, nava s-a reintors in Dailan inconjurata de sapte remorchere, iar cerul a fost luminat de artificiile spectatorilor extaziati. "Voi bea deseara cu prietenii mei in cinstea portavionului!", a scris un blogger pe fyjs.cn, in timp ce un altul a declarat pentru o publicatie locala ca "atunci cand vasul a apar