Vanzarea retelei de 60 de magazine cu discount Profi este tranzactia anului in retail, pe o piata dominata de retelele germane si franceze care fac jocurile si la nivel european. Enterprise Investors intra in competitie directa cu doi jucatori mari, Penny Market si Plus, iar de anul viitor se va confrunta si cu intrarea retailerului LIDL in Romania.
In acest an discounterii au fost vedetele retailului alimentar, fiind singurii jucatori care in primul semestru au raportat cresteri de vanzari in termeni comparabili (in magazinele mai vechi de un an).
Ultimele date raportate de reteaua Profi indica un avans de 46% al vanzarilor in trimestrul intai fata de aceeasi perioada din 2008 si o crestere in termeni comparabili de 30%. Revenirea Enterprise Investors in retail este o surpriza pentru piata locala, in conditiile in care la negocierile de preluare a retelei Profi a participat si grupul belgian Delhaize, potrivit unor surse din piata.
Delhaize, operatorul Mega Image, a realizat deja in ultimii doi ani doua tranzactii, cea mai importanta dintre acestea fiind preluarea retelei de magazine La Fourmi din Capitala de la fondul elen de investitii Global Finance pentru 12 mil. euro.
Intrat pe piata locala in 2005, cand a achizitionat o participatie minoritara la Orange in valoare de 20 de milioane de euro, Enterprise Investors a investit peste 100 de milioane de euro pana in prezent. Cu un multiplicator de aproape 4 marcat la iesirea din Orange, prima investitie in Romania a fost si cea mai profitabila pentru polonezi.
Achizitia Artima s-a incheiat in 100 de zile, cea mai scurta perioada in care fondul polonez a incheiat o tranzactie pe piata locala. Exitul din retailer le-a adus polonezilor un multiplicator de 3. Jucatorii din piata si consultantii spun ca deal-ul cu Artima a fost realizat la multiplii care acum, in conditiile declinului consumu