Cei patru milioane de clienţi care au credite în derulare erau ţinuţi captivi prin comisioanele usturătoare de rambursare anticipată şi obligaţi astfel să plătească dobânzi foarte mari, prin care băncile îşi acopereau propriile costuri şi pierderi din împrumuturile proaste vândute în trecut, este concluzia la care au ajuns patru oameni de afaceri invitaţi la dezbaterea ZF Expert de la care au absentat însă chiar cei direct implicaţi - bancherii şi autorităţile de reglementare.
Oamenii de afaceri apreciază la unison noile reglementări privind creditele pentru consumatori introduse prin Ordonanţa de Urgenţă 50/2010 - care prevede eliminarea comisionului de rambursare anticipată pentru creditele cu dobândă variabilă, dar şi legarea dobânzilor de indicatori transparenţi - pentru că simt indirect presiunea pusă de bănci asupra consumatorilor. Plata ratei la credit este principala preocupare a majorităţii celor îndatoraţi, iar doar puţinii bani care mai rămân sunt orientaţi spre consum.
"Băncile au găsit soluţia când au văzut că nu mai au clienţi noi: să meargă cu dobânzi mai mari pe clienţii vechi. Să transmiţi toate probleme tale clientului este inacceptabil", spune Dan Şucu, proprietarul producătorului de mobilier Mobexpert. El consideră că toţi jucătorii din economie ar trebui să împartă povara crizei, inclusiv prin scăderi ale preţurilor, însă băncile au majorat în 2009 dobânzile, în special pentru consumatori.
"Băncile trebuie să se protejeze pentru că au active toxice. Sunt credite de miliarde de euro la nivelul băncilor mari care nu sunt performante. S-a mers pe încredere în anii trecuţi şi cu credite foarte mari", spune şi George Copos, care controlează Ana Holding.
Companiile mari sunt "vânate" acum de toţi bancherii care vor să vândă credite, astfel că au putere de negociere şi obţin costuri foarte bune. În schimb