La jumatatea lui octombrie a acestui an am avut prilejul sa asist la un spectacol cu un caracter aparte pe scena dansului contemporan romanesc. Genul de experiment – caci astfel poate fi categorisit – socant, tulburator, pentru iubitorii dansului clasic, dar si pentru cei familiarizati deja cu nonconformismul scenic. Coregrafii, trei artisti tineri si entuziasti, si-au prezentat conceptiile in urma participarii la un proiect de sustinere a mobilitatii dansului contemporan. Terrains fertiles a fost organizat prin colaborarea unor institutii din trei tari: Primaria Bucuresti si ArCuB, compania IXKIZIT din Franta si Asociatia Im_Flieger din Austria, avind ca parteneri Institutul Francez din Bucuresti si Centrul National al Dansului din Bucuresti, cu sprijinul Uniunii Europene prin programului Cultura 2000.
Catalina Gubandru, unul dintre cei trei coregrafi, mi-a impartasit cite ceva despre experienta ei in cadrul proiectului si depre felul in care a luat nastere spectacolul ei, Above the Roof. Intentia organizarii unui astfel de program pentru tinerii artisti a fost aceea de a le oferi posibilitatea sa lege noi relatii de colaborare, sa faca schimb de experiente intr-un mediu cultural nou, sa simta, asa cum spune Catalina Gubandru, „spiritul locurilor“ (fiecare dintre cei noua artisti, cite trei din fiecare tara organizatoare, a beneficiat de cite trei saptamini de rezidenta in Romania, Austria si Franta). Terrains fertiles, generos din punct de vedere al conditiilor oferite (buget, spatiu de lucru), si-a propus ca finalitate nu crearea de spectacole, cit oferirea unui cadru de lucru adecvat – oportunitate de care cel putin artistii romani nu au parte prea des – si a sansei de maturizare artistica a tinerilor coregrafi si dansatori.
Spuneam la inceputul acestor rinduri ca experimentele celor trei romani au avut darul de a soca, de a contraria pu