Perioada 2004-2005 a insemnat scandaluri, demisii si reorientari pe piata mass-media din Romania. Ion Cristoiu a analizat pentru Jurnalul National cauzele care au facut din presa o afacere a "carnatarilor".
Perioada 2004-2005 a insemnat scandaluri, demisii si reorientari pe piata mass-media din Romania. Ion Cristoiu a analizat pentru Jurnalul National cauzele care au facut din a patra putere in stat, presa, o afacere a "carnatarilor".
Jurnalul National: In anul 2004-2005, care a coincis cu perioada preelectorala, electorala si postelectorala, am asistat la multiple scandaluri in mass-media, culminand zilele acestea cu demisia redactiei Adevarul… Ce anume le-a generat?
Ion Cristoiu: Cred ca 2004-2005 reprezinta un moment de trecere de la presa grupata in jurul unor personalitati, in jurul unor lideri de opinie, catre presa functionareasca, condusa mai ales de surubari, de jurnalisti fara dimensiune, care nu ridica nici o problema patronatului.
Este clar ca presiunea pentru aceasta trecere la un tip de vidare de personalitati a publicatiilor vine dinspre factorul politic, atat dinspre fosta Putere, cat si dinspre actuala Putere.
Aceste presiuni insa functioneaza doar asupra acelui patronat de presa care nu s-a consolidat, asupra carnatarilor, cum le spun eu, adica acei indivizi care si-au facut ziare, televiziuni, radio ca sa le iasa o afacere cu bascheti, sa se poata razboi cu alti carnatari, sa nu ajunga la inchisoare si sa poata exercita, la radul lor, presiuni asupra factorului politic.
Dvs. sustineti teza ca nici un ziar important nu poate exista fara o personalitate in jurul careia sa graviteze. Credeti ca acest proces de golire a publicatiilor de personalitati este ireversibil?
Sa nu uitam ca pana in acesti 15 ani am vorbit de ziarul lui Cristoiu, de ziarul lui Cristian Tudor Popescu, ziarul l