20 de astfel de imobile cu destinaţie comercială au fost sau urmează a fi livrate în decurs de 18 luni
Locaţia, conceptul şi ocuparea primei poziţii în piaţă sunt principalele elemente care stabilesc valoarea unui mall
Numărul mic de spaţii comerciale existente în acest moment în România, cumulat cu perspectivele de creştere a nivelului de trai, îi determină pe dezvoltatori să se orienteze spre această zonă. Au fost anunţate 100 astfel de proiecte comerciale, însă specialiştii imobiliari sunt de părere că nu vor fi livrate chiar toate, determinant fiind numărul de chiriaşi.
Concret, peste 20 de centre comerciale au fost sau urmează a fi livrate în decurs de 18 luni, în perioada 1 iulie 2007 – sfârşitul anului 2008, oraşele care vor cunoaşte cele mai mari creşteri în ceea ce priveşte stocul de spaţii comerciale fiind Cluj-Napoca, Iaşi, Suceava, Bacău şi Târgu Mureş, unde vor fi inaugurate cel puţin câte două noi centre comerciale. În ceea ce priveşte proiectele anunţate, unii dintre analiştii imobiliari spun că doar 60% vor fi realizate, în timp ce aproximativ 40% nu vor fi finalizate.
“În cazul în care concurenţa se dovedeşte a fi numeroasă şi dacă va exista o analiză a terenului care demonstrează o utilizare mai eficientă în alte scopuri decât retail, atunci dezvoltatorii vor alege să nu mai construiască”, spun reprezentanţii companiei de consultanţă imobiliară Eurisko. De aceeaşi părere sunt şi analiştii Colliers International, care susţin importanţa închirierii unei marje importante din spaţiile mall-urilor, încă de la începerea proiectelor.
Cele mai multe astfel de proiecte vor fi inaugurate la Suceava, în 2008
În ceea ce priveşte mall-urile inaugurate deja, la Cluj a fost livrat în octombrie primul mall de mari dimensiuni – Polus Center, până la sfârşitul anului urmând a fi livrat şi proiectul Iulius Mall. Cele două pro