Consiliul Europei a aprobat noua politică privind infrastructura de transport a UE în perioada 2014-2020, care prevede o triplare a finanţării, până la 26 de miliarde euro. Ţara noastră nu figurează în nici-unul dintre cele nouă coridoare principale europene.
„Transportul este vital pentru economia europeană. Fără conexiuni bune, Europa nu se va dezvolta şi nici nu va prospera. Această nouă politică în domeniul infrastructurii va institui o reţea puternică de transport european în cele 28 de state membre, pentru a promova creşterea şi competitivitatea. Ea va face legătura între est şi vest şi va înlocui mozaicul de transporturi actual cu o reţea care este cu adevărat europeană”, a declarat Siim Kallas, vicepreşedinte al Comisiei responsabil cu transporturile.
Ce instituie noua politică de infrastructură a UE
Pentru prima oară, noua politică instituie o reţea centrală de transport, care urmează să fie realizată până în 2030 şi care va avea nouă coridoare principale: 2 coridoare nord–sud, 3 coridoare est–vest şi 4 coridoare diagonale, rolul acestora fiind acela de înlăturare a blocajelor, de modernizare a infrastructurii şi de eficientizare a operaţiunilor transfrontaliere de transport pentru călători şi pentru companii în întreaga UE.
26 de miliarde de euro, în următorii şase ani
Potrivit sursei citate, disponibilitatea finanţării va depinde de încheierea cu succes a negocierilor privind cadrul financiar multianual 2014-2020. În comunicatul CE se precizează că fondurile de 26 de miliarde de euro alocate transporturilor în cadrul mecanismului “Conectarea Europei” vor servi în practică drept “capital iniţial” pentru stimularea investiţiilor suplimentare din partea statelor membre în vederea finalizării conexiunilor şi legăturilor transfrontaliere dificile, care altfel nu ar fi probabil construite, se arată într-un comunicat al CE. Costul im