În timp ce ţările din sudul Europei se confruntă în continuare cu criza financiară, guvernul de la Berlin se bucură de o vară liniştită - iar populaţia este încrezătoare că bunăstarea va continua şi în anii următori; totuşi, „miracolul" german ar putea fi tulburat de creşterea prea înceată a consumului.
Un articol recent din prestigiosul cotidian american The New York Times, intitulat „Deocamdată, Germania zboară deasupra furtunii economice", laudă performanţele ţării aflate nu numai geografic în centrul Europei. Într-adevăr, mulţi indicatori sunt pozitivi; astfel, rata şomajului în luna iulie era de numai 7%, iar doar 9,1% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani nu aveau un loc de muncă - în timp ce media europeană este de 20,5%. Conform unui sondaj publicat în săptămânalul WirtschaftsWoche, 53% din germani sunt optimişti în privinţa perspectivelor economice din următoarele 12 luni, numai 12% considerând că acestea sunt mai curând proaste.
Renate Köcher, directoarea institutului Allensbach, care a realizat sondajul, declară pentru New York Times că, deşi germanii sunt confruntaţi cu ştiri îndeosebi proaste despre dificultăţile financiare ale Uniunii Europene, experienţa lor de viaţă este complet diferită; „criza este virtuală", explică Köcher, „ce este mai important pentru majoritatea oamenilor este propria lor situaţie, care în multe cazuri s-a îmbunătăţit notabil în ultimii 3-4 ani".
Populaţia crede în euro; liderii industriei - nu
Unul dintre factorii care au dus la boom-ul economic din Germania, scrie New York Times, este moneda euro; în timp ce pentru economiile mai slabe, cum ar fi cele ale Greciei sau Portugaliei, apartenenţa la zona euro s-a dovedit nefastă, pentru ele nemaiexistând posibilitatea devalorizării monedei pentru a obţine preţuri mai competitive, Germania a fost avantajată de acest lucru - cu rezultatul