Studii efectuate în ultimii ani arată că elevii care văd pe temele şi testele lor corecturi scrise cu pixul roşu le asociază cu ţipatul, ceea ce-i face să le ignore. Părerile psihologilor sunt însă împărţite
Controversa corecturilor făcute de profesori cu pixul roşu pe lucrările elevilor revine în atenţie în fiecare an, mai ales că există exemplul unor ţări, precum Anglia, S.U.A. sau Australia, unde multe cadre didactice au înlocuit culoarea clasică cu care semnalau greşelile cu nuanţe considerate „prietenoase“ de psihologi, ca verde sau albastru.
Studiile realizate în ultimii ani, dintre care cel mai recent aparţine Universităţii din Colorado, în S.U.A., arată că studenţii asociază comentariile scrise cu pixul roşu cu ţipatul sau cu scrierea cu majuscule, ceea ce face ca observaţiile constructive făcute de profesori să fie ignorate tocmai din cauza impactului emoţional pe care îl poate avea asupra celor vizaţi. Cercetările avansează inclusiv provocarea unor stări de anxietate şi inhibarea creativităţii. Pornind de la această concluzie, psihologii au recomandat ca notiţele să fie făcute cu o altă culoare.
Este „dracul “ atât de roşu?
De asemenea, concluziile unei alte cercetări, publicate în „Jurnalul European de Psihologie Socială“, arată că profesorii care aleg să folosească culoarea roşie pentru a corecta lucrările elevilor sunt mai predispuşi la „vânarea“ greşelilor decât cei care folosesc, de exemplu, un pix de culoare albastră.
Pe de altă parte, psihologul american William Campos a propus, la începutul acestui an, o nouă ipoteză, explicând că dincolo de impactul pe care culoarea roşie o poate avea asupra elevilor, profesorii ar trebui să se concentreze la modul cum formulează observaţiile. „Adevărat, culoarea roşie poate provoca o reacţie de rejecţie, aşa cum este demonstrat că reacţionăm la un stimul la 30 de secunde după ce veni