Consolidare este cuvantul care apare cel mai des pe buzele producatorilor de alimente si bauturi atunci cand sunt intrebati de modul cum va arata industria alimentara peste cinci ani. Producatorii estimeaza ca in 2015 aceasta industrie, care va avea o deschidere mai mare catre export si o prezenta mai buna in piata europeana, va fi formata din piete in care trei- patru jucatori vor controla peste 50% din vanzari. Ei sustin insa in acelasi timp ca mult mai multe alimente de pe rafturile magazinelor vor fi importate, iar vanzarile de marci private din retailul alimentar modern vor creste de la an la an. Aceasta inseamna ca preferintele consumatorilor vor continua sa se schimbe, iar in urmatorii ani producatorii vor fi nevoiti sa lanseze noi categorii de produse.
"Consolidata. Asa vad industria alimentara in 2015. Incepand din 2011, investitorii strategici se vor uita mai atent la Romania si spre sfarsitul anului vor incepe sa iasa la cumparaturi", spune Radu Bugica, country manager al fondului de investitii Sygma Bleyzer, actionar al producatorilor de lactate Covalact si Primulact, doi jucatori aflati in topul celor mai mari producatori locali de lactate.
El sustine ca investitorii se vor uita mai putin la pietele relativ nefiscalizate, cum este cea a panificatiei, si vor viza companiile din pietele care inca au un potential mare de crestere.
"Este greu de spus daca investitiile care au fost realizate in ultimii cinci ani se vor repeta in urmatorii cinci. Depinde de fiecare piata in parte. Numarul de jucatori din industria alimentara va scadea insa cu certitudine, iar consolidarea va avea loc de la jucatorii mijlocii in sus", a adaugat el. Desi consumul va continua sa creasca, in urmatorii ani se va dezvolta mai mult retailul de proximitate.
In urma cu sase ani, giganti din industria alimentara europeana si de peste ocean, care au trec